Vuil op sensor D610?

Discussies over fotografie met de D600, D610 en D750. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Vuil op sensor D610?

Berichtdoor maltje1962 » zo jun 25 2017 8:30 pm

Ben enkele dagen in Noord Frankrijk geweest,waarvan enkele uren op het strand.
Lens is niet van het toestel geweest en nu zie ik op mijn foto's enkele sporen van vuil.
Als ik zo door de zoeker kijk zie ik 1 zwart vlekje.
Maar op mijn foto's staan meerdere "rondjes"
Ik zou willen vragen of er vuil binnen kan maar het antwoord zal ja zijn zeker,want ik zie het gewoon?
Eigenaardig dat dit kan,of niet?

Mvg
maltje1962

Forumlid

Ervaringsniveau: ****

Re: Vuil op sensor D610?

Berichtdoor schilder » zo jun 25 2017 9:07 pm

Waarschijnlijk van binnen uit.
Was laatst bij chipclean en mijn nieuwe d750 schoon laten maken was nodig allemaal zwarte vlekjes te zien op de testfoto.
Na schoonmaak niets meer te zien dit is dan toch wel minimaal 1 x per jaar nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
schilder

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Berichtdoor djunclesam » zo jun 25 2017 9:14 pm

Als je het door de zoeker ziet dan zit het dus niet op je sensor.

Maar in je spiegelhuis kan inderaad wel eens een stofje verdwalen, op de spiegel zelf, op het matglas, etc, zelfs als je de lens er nooit vanaf haalt. Sommige bodies laten ook iets meer vuil los vanaf de bewegende onderdelen. Dikwijls wordt dit onder fabrieksgarantie verholpen bij modellen die daar erg last van hebben. Daarnaast kan er ook stof via het oculair binnendringen. Of gewoon òp het oculair zitten.
djunclesam

Adviseur Nikon produkten

Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Berichtdoor Patrick » zo jun 25 2017 9:15 pm

Wat je aan vuil door je zoeker ziet komt niet op je foto. Vuil op je sensor is meestal prima te verwijderen. Durf je het zelf niet aan, laat het dan doen. Het hoort er een beetje bij: af en toe is het gewoon nodig.
Patrick Flickr Nikon D700 en diverse Fujifilm camera's met veel te veel glas
Patrick

Technisch Beheerder

Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Berichtdoor Marwo » zo jun 25 2017 11:03 pm

Misschien een kleiner diafragma gebruikt dan anders? Dan vallen de vlekjes eerder op.
Ik had laatst, met f22, ook vlekjes in mijn foto's. Terwijl ik dacht dat mijn sensor schoon was.
Gelukkig was er met al de andere foto's, gemaakt met een gemiddeld diafragma, niets aan de hand.
in mijn DoKa zie ik niets...
Marwo

Clublid

Contacteer:

Terug naar “D600, D610 en D750”