Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Discussies over fotobewerking en archivering

Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Berichtdoor Mieke53 » wo sep 26 2012 12:24 am

Beste allemaal
Weten jullie of Nikon een bewerkingsprogramma heeft waarin ook mogelijk heid is voor HDR bewerking(samenvoeging enz.)?

Vanavond op de fotoclub werd ons duidelijk dat Canon dit automatisch bij alle camera's levert. We zaten daar dus als Nikonianen
even te slikken. :huh:
Photomatix en alle andere betaalprogramma's is even geen optie voor de meesten omdat er voldaan moet worden aan een foto opdracht.
De meesten dachten: hett zal toch wel dat Nikon.....

Hoor het graag als jullie tips hebben.

Groet, en allen die reageren alvast bedankt.

Mieke
Mieke53

Maandopdrachten

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Heeft Nikon ook een fotobewerkingsprogramma met HDR?

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 26 2012 4:57 am

In sommige nieuwe(re) cameramodellen zit het als optie ingebouwd in de camera zelf (bijv. in de D5100 en de nieuwe D600), maar is geen optie in de Nikon software op de computer. Zou je de gebruiksaanwijzing van een aantal camera's kunnen doornemen, welke camera's die optie standaard al in de camera hebben ingebouwd.

D5100 ----> blz. 76 van de handleiding
D600 -----> blz 139 van de handleiding (de handleiding van deze nieuwe camera is dus inmiddels als PDF online !!! )
D800(E)--> blz 176 van de handleiding
D4 ---------> blz 186 van de handleiding
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Forumlid

Ervaringsniveau: *****

Berichtdoor a90 » wo sep 26 2012 8:53 am

noortje53 schreef:Vanavond op de fotoclub werd ons duidelijk dat Canon dit automatisch bij alle camera's levert. We zaten daar dus als Nikonianen
even te slikken. :huh:
Photomatix en alle andere betaalprogramma's is even geen optie voor de meesten omdat er voldaan moet worden aan een foto opdracht.

Ik snap het niet zo goed Mieke. De meegeleverde software van Canon mag wel gebruikt worden maar eventueel zelf aangekochte software niet ?

Vreemde foto opdracht als je het mij vraagt, die voorschrijft welke software wel of niet gebruikt mag worden, dat is wel makkelijk scoren dan voor die Canon boys.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
a90

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Berichtdoor yzf1kr » wo sep 26 2012 9:35 am

Kijk hier eens, allemaal gratis:

http://www.techsupportalert.com/best-fr ... ftware.htm

a90 schreef:Vreemde foto opdracht als je het mij vraagt, die voorschrijft welke software wel of niet gebruikt mag worden, dat is wel makkelijk scoren dan voor die Canon boys.

Ik denk dat je het verkeerd leest. Er wordt verwacht dat er iets met HDR gedaan wordt, maar mensen willen geen geld uitgeven voor slechts 1 opdracht.

Maar in mijn ogen trouwens wel een vreemde opdracht voor een (basis)fotocursus. Leuke “Gimmick” om eens te laten zien, maar niet iets wat mensen zouden moeten leren als ze net een camera hebben.
yzf1kr

Forumlid

Ervaringsniveau: *

Berichtdoor RVK » wo sep 26 2012 11:56 am

Er is een helboel gratis software te krijgen bv

http://www.easyhdr.com/download-basic.php

Of

http://www.hdrlabs.com/picturenaut/index.html

En er is vast nog veel meer te verkrijgen, ik stel op dit moment een workshop HDR samen en ben tegen een heleboel (gratis) software aangelopen dus gewoon even zoeken

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid

Contacteer:

Berichtdoor ReneG » wo sep 26 2012 12:11 pm

Dan pak je toch een 2 weken proefversie van HDR Efex Pro, de grote concurrent van Photomatics (heeft Photomatics ook niet een trial periode)? Voor die 2 weken kun je het programma dan gebruiken. Kun je zo downloaden bij Nik. HDR Efex Pro is m.i. ook nog wat gebruiksvriendelijker voor de beginner en heeft meer default presets.
Spul waarmee je foto's maakt... www.renevanglabbeek.nl
ReneG

Clublid

Berichtdoor Mieke53 » wo sep 26 2012 2:04 pm

Even voor de duidelijkheid mensen, er moet natuurlijk niets in de onze club, maar meedoen aan een opdracht is gewoon leuk, dat vinden we allemaal.

Het gaat mij erom dat Canon standaard een bewerkingsprogramma meelevert waarin HDR foto's samen te voegen zijn.
Ik vroeg me dus af of Nikon ook zoiets heeft.

Tuurlijk zijn er gratis downloads voor een korte periode te leen, en die zullen sommigen zeker ook gebruiken om te kijken of HDR wat voor hen is in de toekomst.

Bedankt voor jullie inbreng, ik zal een korte samenvatting van jullie antwoorden maken.

Fijne dag en bedankt allemaal.

Groet,
Mieke
Mieke53

Maandopdrachten

Contacteer:

Berichtdoor yzf1kr » wo sep 26 2012 2:08 pm

Ach, volgende keer gewoon een time-lapse opdracht doen, dan moeten de Canon eigenaren weer slikken.

Zo heeft ieder merk wel zijn eigen extra mogelijkheden.
yzf1kr

Forumlid

Ervaringsniveau: *

Berichtdoor Mieke53 » wo sep 26 2012 2:22 pm

Ja, is ook een goeie. Volgende keer zijn wij aan de beurt :mryellow: .

Mijn opmerking moet je natuurlijk met een knip oog zien over die Canonianen.
Wist overigens niet dat er nog zoveel gratis te downloaden is. Hartstikke bedankt voor de linkjes allemaal.

Leon: 1 lid van de club heeft de Nikon D7000, die kan dus meedoen.
De rest van de camera's zijn niet aanwezig of zijn types die er net onder zitten.

Maar met alle tips komen we er nu wel uit.

Thanks,

Mieke
Mieke53

Maandopdrachten

Contacteer:

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 26 2012 2:41 pm

noortje53 schreef:Leon: 1 lid van de club heeft de Nikon D7000, die kan dus meedoen.
De rest van de camera's zijn niet aanwezig of zijn types die er net onder zitten.

Maar op de D7000 zit die functie er net niet op. :o
Omdat ik benieuwd was heb ik de modellen opgezocht waar het inzit, en dat is het lijstje wat ik eerder hierboven heb benoemd.
Léon Obers

Forumlid

Berichtdoor Mieke53 » wo sep 26 2012 9:59 pm

Leon, dan heeft hij mij fout geïnformeerd. Hij heeft me gisteren ten stelligste laten weten zijn nieuwe D7000 3 foto's schiet en dat die meteen tot 1 foto verwerkt worden. Of heb je het met de typen die jij noemde over een apart bijgeleverd bewerkingsprogramma als nx?

http://www.outthereimages.com/blog/?p=1029

groet,
Mieke
Mieke53

Maandopdrachten

Contacteer:

Berichtdoor jan » wo sep 26 2012 10:10 pm

Misschien is het misverstand dat de D7000 een functie Beeld-op-beeld heeft. Pagina 256 van het handboek.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph.
jan

Bestuurslid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 26 2012 10:23 pm

noortje53 schreef:Leon, dan heeft hij mij fout geïnformeerd. Hij heeft me gisteren ten stelligste laten weten zijn nieuwe D7000 3 foto's schiet en dat die meteen tot 1 foto verwerkt worden. Of heb je het met de typen die jij noemde over een apart bijgeleverd bewerkingsprogramma als nx?
http://www.outthereimages.com/blog/?p=1029

Als je de tekst goed doorleest van de link die je zelf geeft gaat het om een bracketing in belichting van diverse opnamen die achteraf dan alsnog in HDR software verwerkt moeten worden.
After you’ve completed the HDR sequence, the next step is to bring the photos into your favorite HDR program to process the HDR image. My favorite program is Nik HDR Efex Pro. It allows me to create realistic HDR images like the one immediately below, or surreal HDR images as shown at the end of this post.

Als je een van de gebruiksaanwijzingen had opgeklikt waar ik een link van heb gegeven, kun je lezen dat de verwerking volledig in de camera zelf gebeurd tot aan het eindresultaat - binnen de camera zelf. Die functie heeft de D7000 niet.
Léon Obers

Forumlid

Berichtdoor Mieke53 » wo sep 26 2012 11:18 pm

Ben misschien wel even afgedwaald Leon.

Bedankt voor je/jullie inbreng en meedenken.

Groet,
Mieke
Mieke53

Maandopdrachten

Contacteer:

Berichtdoor Pjerry » do sep 27 2012 1:09 am

De D7000 heeft wel een soort van HDR: de meervoudige belichting (pag. 152).
Je kunt dit gebruiken om foto's op te tellen (bijv.bij opname van een sterrenhemel; 3 foto's van 10 seconden opgeteld geeft een beter resultaat dan één foto van 30 sec. De ruis is echt minder).

Je kunt ook instellen dat de foto's (2 of 3 stuks,allemaal erg beperkt) gemiddeld moeten worden. Dan neem je dus in de Ch- of Cl-stand 3 foto's achter elkaar met verschillende belichting. Nog niet echt HDR, maar het gaat die kant op. Ik gebruik dit soort functies nooit (net zomin als bracketing). Het is net zo snel allemaal zelf gedaan en dan kun je een trapje maken met een onbeperkt aantal foto's.

Er is al een hoop gratis software, maar deze link zag ik nog niet (misschien dat je wel uiteindelijk bij dezelfde programmatuur uitkomt):
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/software/gratis_software_voor_het_maken_van_hdr_afbeeldingen.asp
Mvg, Pierre

Nikon voert duidelijk de boventoon, maar is niet zaligmakend.

WERK AAN DE MUUR; ViewBug; 500px; flickr
Pjerry

Clublid

Contacteer:

Terug naar “Fotobewerking en archivering”