Diafragma en witballans instellen D5100

Discussies over fotografie met de D40(x), D50, D60, D3000, D3100, D3200, D5000, D5100, D5200 en D5300

Berichtdoor leerling » ma feb 27 2012 11:26 pm

Beste mensen,

Ik ben al een tijdje bezig met het uitvogelen hoe ik de diafragma en de witballans instellen.
Ik zal een kort voorbeeld geven van het probleem.

Bij het maken van een filmpje maak ik een beweging van links naar rechts (pan l-r), nu staat er een lamp op de achtergrond in het midden van het beeld.
Wanneer ik links begin heeft de camera een diafragma vast gesteld, nu ga ik naar recht met de camera en kom dichter bij de lamp, nu gaat de camera de diafragma donkerder zetten omdat de lamp feller is.

Dit wil ik dus zelf kunnen doen, want heb dit dus ook met buiten opnames als er een wolkje boven in door het beeld gaat, dan is die camera zoveel aan het zoeken dat het irritant word.

En verder snap ik niet helemaal hoe ik nou zelf witbalans instel.
Ik heb hem op WB pre (zelf bepalen wat wit is) gezet. Maar hoe zeg ik dan dit is wit?
Want zodra ik kies dat ik het zelf in wil stellen ga ik weer terug naar het gewone schermpje. En de knop "?" kan me ook niet helpen.

Wie kan en wil mij helpen?

Groet.
leerling

Re: Diafragma en witballans instellen D5100

Berichtdoor Léon Obers » di feb 28 2012 2:15 am

leerling schreef:Wanneer ik links begin heeft de camera een diafragma vast gesteld, nu ga ik naar recht met de camera en kom dichter bij de lamp, nu gaat de camera de diafragma donkerder zetten omdat de lamp feller is.

Dit wil ik dus zelf kunnen doen,

Camera manueel instellen. Ik denk het mooiste met oude manuele objectieven met eigen diafragmaring.

leerling schreef:En verder snap ik niet helemaal hoe ik nou zelf witbalans instel.
Ik heb hem op WB pre (zelf bepalen wat wit is) gezet. Maar hoe zeg ik dan dit is wit?

Gebruiksaanwijzing erbij en regel voor regel de stappen beschreven in de handleiding op je camera doornemen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Ervaringsniveau: *****

Berichtdoor leerling » di feb 28 2012 9:29 pm

Ben het met je eens dat het zelf regelen van diafragma en witbalans instellen het echte werk is.

Maar in de handleiding staat er niets over. Heb hem zelf door gelezen, en iemand anders laten zoeken, maar we kunnen niets er over vinden wat verteld hoe ik het allemaal op manual zet.
Weet iemand toevallig hoe het werkt?
leerling

Berichtdoor Martin » di feb 28 2012 9:56 pm

Download de gebruiksaanwijzing bij nikon.nl en kijk dan op pagina 81 voor witbalans.
Martin

Gewoon omdat het leuk is
Martin
Clublid

Mijn foto's bewerken toegestaan: Ja

Berichtdoor anoniempje1989 » di feb 28 2012 10:55 pm

Er is mij in een workshop weleens verteld dat je bij het filmen de ae-lock moet gebruiken om alle correcties van de camera uit te schakelen.
anoniempje1989
Clublid

Berichtdoor leerling » di feb 28 2012 11:11 pm

ja zo staat het ook in de handleiding maar als ik het doe werkt het niet, vandaar dat ik hier ben ;-)
leerling

Berichtdoor duitfoto » za maart 03 2012 1:08 pm

http://www.youtube.com/watch?v=o9lx7Hj6 ... re=related
voor iedereen die de handleiding lezen maar niet begrijpen.

de uitleg gaat over nacht filmen maar is ook van toepassing op filmen overdag met grootte contrasten.
de witbalans gewoon handmatig instellen zonnig, bewolkt, enz wil je een eigen witbalans door middel van een wit papier, lees de handlichting het staat er echt in.
duitfoto

Berichtdoor leerling » zo maart 04 2012 10:17 pm

Heel erg veel dank voor het filmpje.
Ik had al het een en ander gehoord over die AE-AF L knop. Maar wist niet dat je de funcite daarvan kon instellen.
Dat werkt nu :D .

de witbalans gewoon handmatig instellen zonnig, bewolkt, enz wil je een eigen witbalans door middel van een wit papier, lees de handlichting het staat er echt in.

Ik heb m'n best gedaan. Maar kan het niet vinden. Maar ik denk dat er een misverstand is.
Ik wil weten hoe ik scherp stel op het witte vel papier. De hulp funcite zegt dat het kan. Maar hoe verteld deze niet.
Het instellen van de standaard wb's zolas tl, bewolkt, dat bedoel ik dus niet.
leerling

Berichtdoor Léon Obers » zo maart 04 2012 10:41 pm

leerling schreef:Ik wil weten hoe ik scherp stel op het witte vel papier.

Je hoeft helemaal niet scherp te stellen op het witte vel papier, het gaat enkel om het vlak als referentie voor een neutrale tint.
Je kunt er trouwens ook helemaal niet op scherp stellen, je hebt geen referentiepunt op het papier waar je dat op zou kunnen doen. AF gaat daarbij ook op en neer fietsen. Schakel simpelweg de AF uit en richt formaatvullend op het papier ongeacht waarop de afstand van de lens op ingesteld staat.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Ervaringsniveau: *****

Berichtdoor Willem65 » di maart 06 2012 10:02 am

filmen doe je het beste met een goede videocamera... :D
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires
Willem65

Berichtdoor duitfoto » wo maart 07 2012 10:48 pm

leerling schreef:Heel erg veel dank voor het filmpje.
Ik had al het een en ander gehoord over die AE-AF L knop. Maar wist niet dat je de funcite daarvan kon instellen.
Dat werkt nu :D .

Ik heb m'n best gedaan. Maar kan het niet vinden. Maar ik denk dat er een misverstand is.
Ik wil weten hoe ik scherp stel op het witte vel papier. De hulp funcite zegt dat het kan. Maar hoe verteld deze niet.
Het instellen van de standaard wb's zolas tl, bewolkt, dat bedoel ik dus niet.

klopt je kunt niet scherpstellen en afdrukken zonder iets waar de camera een contrast verschil ziet.
dus zet je de lens op manueel scherpstellen (in het geval bij de d5100)en je kunt dan afdrukken(de foto hoeft namelijk niet scherp te zijn).
http://www.aq4u.nl/catalog/OCWebShop/in ... uct_id=112 ik gebruik dit filtertje vaak voor de witbalans in moeilijk licht en het werkt net zo goed als een wit papiertje.
groet johnny
duitfoto

Berichtdoor Patrick » do maart 08 2012 1:24 am

Willem65 schreef:filmen doe je het beste met een goede videocamera... :D

Niet perse. Steeds vaker worden DSLR's gebruikt. In ieder geval ter aanvulling van andere opnamen.
Patrick

Lijdend aan een ernstige, zeer besmettelijke vorm van NAS (Nikon Aankoop Syndroom)...
Patrick
Bestuurslid

Ervaringsniveau: ****

Keer terug naar D40(x), D50, D60, D3000, D3100, D3200, D5000, D5100, D5200 en D5300