D7000 afstandsbediening/GPSr poort aansluiting

Discussies over fotografie met de D70(s), D80, D90, D7000 en D7100. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

D7000 afstandsbediening/GPSr poort aansluiting

Berichtdoor triggerfish » do dec 02 2010 11:28 am

Weet iemand wellicht wat het type aansluiting is van de afstansbediening/GPSr poort van de D7000??? Ik wil een verloopkabel hebben daarvandaan naar standaard usb. Er zijn nl, peperdure, bluetooth dongles die je er op aan kunt sluiten, maar als ik met een verloopkabel en een standaard bt dongle ook weg kom, heeft dat de voorkeur :) Het ziet er in ieder geval niet uit als een nini usb, hij is vierkant en heeft een geleide sleufje aan een kant.
triggerfish
Clublid

Mijn foto's bewerken toegestaan: Ja

Re: D7000 afstandsbediening/GPSr poort aansluiting

Berichtdoor Léon Obers » do dec 02 2010 12:44 pm

Wat is peperduur?
Omvang, gewicht, handelbaarheid, stroomverbruik vind ik ook wel belangrijk om tot een keus te komen.
Het meest kleine en handigste dingetje als BlueTooth voor GPS vind ik deze oplossing:
http://www.foolography.com/products/unleashed-dx000/

Misschien kun je bij de volgende reactie, wat tips halen voor zelfbouw oplossingen (daar gaat het overigens om een alternatief voor het draadloos overzenden van foto's naar een PC) : http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?p=313436#p313436
Maar zoals je zult ontdekken hebben standaard bluetooth oplossingen (in de vorm van USB-sticks) een externe voeding nodig, wat het geheel nogal fors maakt in omvang.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Ervaringsniveau: *****

Berichtdoor triggerfish » do dec 02 2010 1:39 pm

Die unleashed had ik idd ook gevonden en 149 euro voor een bt dongle is wel heel erg aan de prijs naar mijn bescheiden mening. Als is hij dan mini, vlak gemaakt met een camerabody in gedachten. Ik kan op dit moment best overweg met mijn tracker en hand gps, maar als ik voor een paar euro met een adapterkabeltje en een bt dongle van mijn pc kan testen of dit lekker werkt zou ik het wel overwegen. Die links waren interessant, maar het wordt me nog steeds niet duidelijk wat hij nou in de body plugt. Misschien gewoon maar een kabel remote demonteren voor test doeleinden.
triggerfish
Clublid

Berichtdoor Léon Obers » do dec 02 2010 2:49 pm

triggerfish schreef:Die links waren interessant, maar het wordt me nog steeds niet duidelijk wat hij nou in de body plugt.

Een standaard kort kabeltje met aan de ene kant een mini-USB stekkertje, aan de andere kant een normale USB-stekker.
Datgene wat je in de meeste gevallen ook aantreft bij een cardreader.
Léon Obers

Berichtdoor triggerfish » do dec 02 2010 3:38 pm

Léon Obers schreef:Een standaard kort kabeltje met aan de ene kant een mini-USB stekkertje, aan de andere kant een normale USB-stekker.

OK, maar de GPSr poort van de D700 heeft geen mini-usb aansluiting. Hij is rechthoekig, mist de "vleugeltjes" die mini-usb heeft. En verder zit er een sleufje in die over een pinnetje in de body heen moet schuiven. Ofwel, we zorgen dat er niets standaards in past :(
triggerfish
Clublid

Berichtdoor Robin » do dec 02 2010 4:18 pm

Ik denk dat je deze bedoel: http://www.cameranu.nl/artikel/95274/Nikon_GP1-CA90_kabel_voor_D90_D5000.html
Deze pas ook op de D7000 volgens mijn, hebben namelijk de zelfde aansluiting, je zou eventueel ook naar Nikon Service Point kunnen bellen met vraag :D
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Opeens ben je het... Regiocoördinator

RobinMeester | Robin Meester's Photostream
Robin
Regiocoördinator

Berichtdoor triggerfish » do dec 02 2010 4:30 pm

Zoiets ja. Gaat al aardig richt de dongle qua prijs :)
theshadow schreef:je zou eventueel ook naar Nikon Service Point kunnen bellen met vraag :D

Tja, ik toen eens nog bij Inca gevraagd over een externe aansluiting voor mij D70... Dat soort vragen stel je beter niet bij de officiele instanties :)
triggerfish
Clublid

Berichtdoor Léon Obers » do dec 02 2010 5:45 pm

triggerfish schreef:
Léon Obers schreef:Een standaard kort kabeltje met aan de ene kant een mini-USB stekkertje, aan de andere kant een normale USB-stekker.

OK, maar de GPSr poort van de D700 heeft geen mini-usb aansluiting. Hij is rechthoekig, mist de "vleugeltjes" die mini-usb heeft. En verder zit er een sleufje in die over een pinnetje in de body heen moet schuiven. Ofwel, we zorgen dat er niets standaards in past :(

Sorry, ik had de verkeerde aansluiting in mijn hoofd. Met USB had ik de normale USB-verbinding in gedachten. Daar past het normale mini USB kabeltje in.
Verder noem je nu de D700, maar ik neem aan dat je de D7000 bedoelt.

Het "Kabelhuis" levert wel afwijkende camerakabels. Van de D7000 kon ik hem er nog niet bijzoeken, mogelijk zou je hen eens kunnen bellen.
Zie als voorbeeld typisch van die afwijkende camera-kabels die zij leveren: http://www.kabelhuis.nl/index.php?item=usb-kabels&action=page&group_id=66&page=1&lang=NL

Bij "replacedirect.nl" zou je ook een aanvraag kunnen doen: http://www.replacedirect.nl/app/digitale-camera/nikon/d-series/usb-kabels.html
of bij http://www.allekabels.nl
Léon Obers

Berichtdoor triggerfish » do dec 02 2010 9:52 pm

Léon Obers schreef:Verder noem je nu de D700, maar ik neem aan dat je de D7000 bedoelt.

:oops: ja, moet nog even wennen aan al die nullen :lol: ik za die links eens verder gaan onderzoeken, bedankt. Verder weet ik in amsterdam nog wel een zaak die de meest uiteenlopende afwijkende zaken gewoon in het rek hebben liggen. Daar zal ik ook eens kijken.
triggerfish
Clublid

Berichtdoor JanR » za dec 04 2010 12:29 pm

Ik had in eerste instantie ook een afstandsbediening gekocht met kabel. Die zou passen op elke Nikon Camera.
Het lijkt op mini USB, maar is het weer net niet want hij past echt niet.
Kijk je in de handleiding dan staat er een specifiek nummer bij voor het type aansluiting.
Ik denk dat het nog even wachten wordt.
Inmiddels maar de draadloze infrarood aangeschaft, er zit nu immers ook een IR ontvanger aan de achterzijde, dat scheelt een heleboel.
Ik ben vroeger met niets begonnen, daar heb ik nog best veel van.
JanR
Clublid

Ervaringsniveau: ****

Keer terug naar D70(s), D80, D90, D7000 en D7100