Nikon 18-200 VRII lens scherpte problemen (nieuwe foto's)

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Nikon 18-200 VRII lens scherpte problemen (nieuwe foto's)

Berichtdoor icepick » za nov 13 2010 5:55 pm

Hoi,
Ik heb sind begin dit jaar een D5000 met een 18-200 lens. In het verleden had ik een olympus met een 18-55 lens die mooie scherpe plaatjes maakte. Sinds ik de 18-200 lens heb heb ik best wel veel problemen met de scherpte van de foto's.
Uiteindelijk heb ik enkele weken geleden de lens opgestuurd naar Nikon met de volgende 2 klachten;
- Rechtsonderin zijn de foto's niet scherp
- Als ik een foto van een persoon maak ligt de focus in 90% van de gevallen om de achtergrond en niet op het persoon.

Ik had de camera na 3 weken terug.. de focus ligt nog steeds op de achtergrond als ik personen schiet.. de rechteronderhoek is nu een stuk scherper.. maar nu is de foto links niet scherp.
Verwacht ik teveel van deze lens? Ik heb op http://icepick.com/nikon een voor en na reparatie foto gezet.. ben benieuwd naar jullie reactie..

Even de context.. ben geen professional ofzo.. gewoon een hobbyist die af en toe er eens op uit gaat met de camera. Met de oude olumpus E500 had ik nooit dit soort klachten.. wat doe ik fout?

Alex

Update: Ik heb op http://icepick.com/nikon een tweetal foto's geplaatst eentje met auto als focus en eentje met spot genomen. Zoals je kunt zien ligt de focus op de achtergrond.. ik heb meerdere foto's genomen en de focus ligt altijd op de achtergrond. Portrait mode levert overigens hetzelfde resultaat op...
Laatst bijgewerkt door icepick op zo nov 14 2010 11:35 am, in totaal 2 keer bewerkt.
icepick

Re: Nikon 18-200 VRII lens - Verwacht ik er teveel van?

Berichtdoor Cees » za nov 13 2010 6:02 pm

Ik vind het heel moeilijk om op basis van deze twee foto's een uitspraak te doen.
De foto's zijn niet gelijk, zijn gemaakt van een hoek van de tuin, waardoor het maar de vraag is waarop is scherp gesteld.
Maak eens een foto van iets waarbij alles op ongeveer dezelfde afstand is, waarbij ook nog eens de scherpte/diepte niet bepalend is.
Groet, Cees :-)

Digitaal en analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Cees
Clublid

Mijn foto's bewerken toegestaan: Nee

Berichtdoor Shiftmeister » za nov 13 2010 9:38 pm

Een 18-200 is een relatief goedkope lens met een hoop zoom. Dat gaat ten koste van de kwaliteit.
Daar komt nog bij dat de D5000 volgens mij moeite heeft met scherpte.

Heb zelf een D5000 met 18-55 en 18-105 maar vind de foto's ook niet scherp.

Ik heb me er bij neer gelegd.
Shiftmeister

Berichtdoor a90 » za nov 13 2010 9:46 pm

Heb je nog een ander objectief om mee te testen ? met name de tweede foto van na de reparatie (met de blaadjes) vind ik een goed voorbeeld dat er toc nog wel iets mis moet zijn op een of andere manier.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
a90
Clublid

Berichtdoor Patrick » za nov 13 2010 9:58 pm

Shiftmeister schreef:Een 18-200 is een relatief goedkope lens met een hoop zoom. Dat gaat ten koste van de kwaliteit.
Daar komt nog bij dat de D5000 volgens mij moeite heeft met scherpte.

Heb zelf een D5000 met 18-55 en 18-105 maar vind de foto's ook niet scherp.

Ik heb me er bij neer gelegd.

Het lijkt me niet kunnen dat er met een D5000 en/of de 18-200 VR geen scherpe foto's gemaakt kunnen worden. Je moet wellicht wel even kijken wat de zwakke punten zijn van zo'n objectief. Heb je voorbeeldfoto's?
Patrick

Lijdend aan een ernstige, zeer besmettelijke vorm van NAS (Nikon Aankoop Syndroom), naast een ernstige aanval van FAS...
Patrick
Bestuurslid

Ervaringsniveau: ****
Mijn foto's bewerken toegestaan: Ja

Berichtdoor Bob42 » za nov 13 2010 10:09 pm

De 18-200 is in staat prima foto's te maken, dus dat mag je er ook van verwachten.
Ik ken de d5000 niet, maar ik zou toch eens kijken of je de juiste AF-instelling gebruikt.
Bob42
Clublid

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo nov 14 2010 7:12 am

Middels het gratis te downloaden Nikon View NX2, kun je via het scherpstelpunt, zien waar de camera heeft scherpgesteld.
Meer over Nikon op m'n website: http://www.HansBraakhuis.nl/
Hans Braakhuis
Clublid

Berichtdoor M@rcel » zo nov 14 2010 10:46 am

Nikon D800 | Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII
M@rcel

Ervaringsniveau: ****

Re: Nikon 18-200 VRII lens scherpte problemen (nieuwe foto's

Berichtdoor icepick » zo nov 14 2010 11:34 am

Ik heb op http://icepick.com/nikon een tweetal foto's geplaatst eentje met auto als focus en eentje met spot genomen. Zoals je kunt zien ligt de focus op de achtergrond.. ik heb meerdere foto's genomen en de focus ligt altijd op de achtergrond. Portrait mode levert overigens hetzelfde resultaat op...
icepick

Berichtdoor Léon Obers » zo nov 14 2010 11:57 am

Ik heb alle foto's bekeken en vind het nog steeds bagger. Ik zou het niet accepteren dat Nikon een lens na reparatie als zodanig terug aflevert. Met name ook het verloop in scherpte aan de linkerkant.
Omdat de lens ook na reparatie niet voldoet aan hetgeen je mag verwachten, zou ik eisen dat de lens door de winkel wordt teruggenomen en "de koopovereenkomst te ontbinden" of met andere woorden je aankoopbedrag terug te geven.

Zal wel een hoop kruim kosten om dat gedaan te krijgen, maar gezien het consumentenrecht sta je in je recht.
- Het product was niet goed bij aankoop.
- Je hebt ze de gelegenheid gegeven de fout te herstellen (middels een reparatie).
- Maar ondanks de reparatie voldoet het nog steeds niet aan simpele gebruikseisen wat je van zo'n product mag verwachten.
- Omdat men kennelijk niet in staat is het product wel juist af te regelen, kun je de koopovereenkomst ongedaan maken.
Laatst bijgewerkt door Léon Obers op zo nov 14 2010 1:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Ervaringsniveau: *****

Berichtdoor Riemke » zo nov 14 2010 1:13 pm

Eens met Leon. Terug dat ding en geld terug of een nieuwe.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Riemke
Clublid

Berichtdoor icepick » ma nov 15 2010 10:47 am

Intussen reactie gehad van de webwinkel waar de lens vandaan komt

Zoals u in de foto's van uzelf goed kan zien werkt het beter indien u alleen het misddelst scherpstelpunt neemt. Zodra u op volautomaat werkt zal de camera de scherpte over een breed gebied spreiden en dus een gemiddelde nemen. Bij weinig licht betekent dit altijd vol diafragma opening en daardoor weinig scherpte diepte en ook nog eens de minste optische kant van de lens, dus ook het minste beeld. Bij dit soort lenzen is het verstandig om te werken met de diafragna's 6.3t/m16. Dat zal het reultaat zeker verbeteren. Ook het middelste scherpstelpunt zal dit verbeteren. Indien u wenst kunnen we de set best in zijn geheel laten nakijken bij Nikon, misschien dat er toch iets verfijnd moet worden.

Zou dat nakijken bij nikon zin hebben? Eigenlijk heb ik er nog weinig vertrouwen in..

Alex
icepick

Berichtdoor Bob42 » ma nov 15 2010 10:58 am

Ik werk ook meestal met 1 scherpstelpunt om zelf te kunnen aangeven waar ik de scherpte wil hebben. Heb je dat al geprobeerd?
Bob42
Clublid

Berichtdoor icepick » ma nov 15 2010 11:00 am

Yup.. een van de voorbeeldfoto's is met spot focus genomen..

Zie http://icepick.com/nikon/focus_spot_points.png
icepick

Berichtdoor Riemke » ma nov 15 2010 11:19 am

Volgens mij is het onzin als ze bij jouw webwinkel beweren dat dit objectief pas scherp is bij f6.3. Ik heb even in mijn archief een foto opgezocht die met dit objectief ook op f4.8 genomen is op de automaat:

Afbeelding
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Riemke
Clublid

Volgende

Keer terug naar Superzoom