Aangepaste middenzuil Sirui N 3204 X

Discussies over statieven

Aangepaste middenzuil Sirui N 3204 X

Berichtdoor Nikkormaat » do dec 10 2015 11:15 pm

Aanpassing van de middenzuil Sirui N 3204X. Mogelijk interessant voor gebruikers van dit statief.
De statiefzuil bestaat uit 2 delen. Bij het verschuiven bleef de zuil bij mij voortdurend hangen op de overgang tussen beide delen. Een van de statiefbenen kan na demontage gebruikt worden als onderstuk van een monopod. Hiervoor moet de middenzuil volledig gedemonteerd worden, waarna het onderste deel van de middenzuil op de statiefpoot wordt geschroefd.
Ik vond dit allemaal te onhandig en heb contact met Tokina BV gezocht.
Er bleek een 1-delige middenzuil te bestaan. Die heb ik voor € 35 aangeschaft. Bij levering bleek de originele eindstop met tassenhaak niet te passen. Daarom ook de geschikte eindstop met haak voor € 9,95 besteld. De 1-delige middenzuil glijdt perfect.

Originele 2-delige en de 1-delige middenzuil
Afbeelding

Gedemonteerde 2-delige middenzuil
Afbeelding

Om de hoogte van de monopod te beperken, ik ben slechts180 cm lang en het volume in de tas compact te houden heb ik de metalen koppelingen uit de onderzijde van korte en lange buis gezaagd en de korte en lange zuilen aangepast door de koppelingen om te wisselen.

Verwijderde koppelingen
Afbeelding

Verwisselde koppelingen
Afbeelding

Door de 1-delige middenzuil had ik het onderste 25 cm lange deel van de originele zuil over voor permanent gebruikt voor de monopod, maar die levert met de demontabele statiefpoot de ongelooflijke hoogte van rond 200cm op en is bovendien nogal groot om aldoor in de statieftas mee te nemen.
Het korte deel van de zuil heb ik door een ander gebruik van het statief voor macrofotografie niet meer nodig .

http://www.traumflieger.de/desktop/vide ... vbeine.php

Afbeelding

Afbeelding

De voor de monopod noodzakelijke zuil is nu in plaats van 25 slechts 6 cm lang, kan compacter in de tas en levert voor mij nog ruim voldoende hoogte op.

Originele monopod
Afbeelding

Ingekorte zuil voor monopod
Afbeelding

Het lange deel van de middenzuil zal ik waarschijnlijk niet meer nodig hebben.
In ruim 40 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, F80, Panasonic DMC-FT2 naar D 750. Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is nog veel bij te leren.
Nikkormaat

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Aangepaste middenzuil Sirui N 3204 X

Berichtdoor Ad B » vr dec 11 2015 7:59 am

Hoi Nikkormaat,

Dank je, een interessante verbouwerij...
vraagje: Past het korte deel van de middenzuil nu ook nog in je statief?
Ik heb het korte deel in het statief zitten, omdat het statief meer dan hoog genoeg komt zonder gebruik te maken van de middenzuil.
En ik wil eigenlijk die korte middenzuil ook gebruiken voor de monopod, maar dat past nu (nog) niet.
Die einddoppen van de zuilen haal je eruit door de spanstiften te verwijderen? Of zit dat ook nog gelijmd?

Mijn dank.
Ad B
---
Ad B

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Berichtdoor JvdKooij » vr dec 11 2015 8:19 am

wat een gedoe zeg.
maar wat nu als je je monopod wilt gebruiken om vogels in de lucht of vliegtuigen te fotograferen?
Dan moet je iedere keer door je knieen?
ik denk dat ik dan toch gewoon het onderste deel niet uitgeschoven had, heb je trouwens ook wat meer stabiliteit, je gebruikt het onderste en dunste deel dan niet.
Groetjes,
Jaap
JvdKooij

Clublid

Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Berichtdoor Nikkormaat » vr dec 11 2015 3:49 pm

Hallo Ad
Ik begin met jouw laatste vraag.
Het verwijderen van de koppelingen uit de zuildelen was behoorlijk gepruts. Bij het uitboren van paspennen liep de boor weg en bleef er een deel van de stift staan. Vanwege de lijm was er geen beweging in te krijgen. Daarom heb de zuilen net voorbij de koppelingen afgezaagd. Met een beitel is de koolstofmantel dan eenvoudig van de koppeling af te steken. Als jij daarmee begint en vervolgens de paspen in de bankschroef klemt, zou je die pen volgens mij makkelijker kunnen verwijderen. De lijm heb ik met behulp van een schuurschijf op de boormachine in houder met fijn schuurpapier voorzichtig weggeschuurd. Door het gezaag worden beide zuilen 3-4 cm korter. Aan de koppeling voor de afneembare statiefpoot van het lange zuildeel zit een verlenging. Waarschijnlijk als geleiding om die hele lange bout uit foto 1 en 2 makkelijker in het korte zuildeel te kunnen schroeven. Dat verlengde deel van de koppeling moest ik ook inkorten. Vervolgens heb ik de koppeling voor de statiefpoot met 2-componentenlijn in het ingekorte deel gelijmd en weer met paspennen geborgd.
Omdat ik in feite slechts de lengte en niets anders aan de korte zuil of koppeling veranderd heb, past hij probleemloos op de afneembare statiefpoot.
De ingekorte zuil past ook in klemhouder van het statief, maar doordat de zuil door het gezaag iets korter is geworden, valt de sleuf niet meer over de stift onderin die houder. Om draaien van de zuil dan te voorkomen, moet je de draaiklem strak aandraaien, maar dat doe ik vanwege de stabiliteit eigenlijk altijd al. Het lijkt mij dat jij voor jouw doel dan waarschijnlijk al goed uit komt. Als je perse die blokkering met stift wil, kun je de zuilen natuurlijk ook andersom onder handen nemen. Dan laat je de koppeling voor de statiefpoot in het langste zuildeel zitten en vervang je de bovenste koppeling door die uit het korte zuildeel.
Die stift is er overigens bij mij als een keer uit gevallen. Dus die heb ik met secondenlijm vastgezet.

Hallo Jaap
Ik heb even wat hoogtes opgemeten. Als de korte zuil op de monopod staat, komt de voetplaat 155cm van de vloer. Mijn ooghoogte is 165cm. De afstand van snelkoppelingsplaat tot het hart van het oculair bedraagt 9,5cm. Het oculair komt bij maximale hoogte en rechtuit fotograferen dus slechts 0,5cm onder mijn ooghoogte. Het balhoofd met ArcaSwiss-koppeling en in mijn geval inclusief de snelkoppeling van Manfrotto meten samen 10,5cm. Het oculair van mijn D750 komt daarmee op 175cm vanaf de vloer. Als ik met gebruik van het balhoofd omhoog zou willen fotograferen hoef ik dus juist niet door mijn knieën hoeven, maar kan ik de monopod naar mij achterover laten hellen. Om rechtuit te fotograferen zou ik juist fors op mijn tenen moeten gaan staan. Niet erg bevorderlijk voor de stabiliteit. Dan zal ik inderdaad het dunste deel van de statiefpoot inschuiven.

De belangrijkste reden voor de verbouwing is voor mij het overbodig maken van demontage en ombouwen van de 2-delige middenzuil en tegelijkertijd het compact houden van het deel dat op de monopod geschroefd kan worden. Jaap noemt het gedoe. Ik zie dat anders. Met mijn eenmalige en in mijn ogen leuke tijdbesteding van 4-5 uur, voorkom ik een zich eindeloos herhalend ergerlijk gedoe. Iedere keer dat ik de monopod ga gebruiken zal ik genieten van het gebruiksgemak. In dat licht is mijn missie volledig geslaagd.

Om dit draadje niet nog groter te maken voeg ik pas meer foto’s toe als jullie daaraan nog behoefte hebben.
In ruim 40 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, F80, Panasonic DMC-FT2 naar D 750. Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is nog veel bij te leren.
Nikkormaat

Clublid

Berichtdoor gvdnberg » wo aug 10 2016 9:46 pm

Mooi en duidelijk verhaal, unieke oplossing. Het leek mij wel wat om eens te kijken of het voor mij aantrekkelijk zou zijn. Ik meld trouwens expliciet dat bij mij de overgang van het korte naar het lange deel van de middenzuil probleemloos langs de bevestiging op het statief te verschuiven is.
Ik ben met mijn N-3204X aan het kijken gegaan: Als ik het ene been afschroef en de bijgeleverde extra statiefplaat met dubbele schroef monteer op het afgeschroefde been, dus ZONDER enig deel van de middenzuil, en daarop mijn K-30X balhoofd zet met een snelkoppelingsplaatje onder mijn D700 met MB-D10, dan heb ik de zoeker precies op ooghoogte bij horizontaal fotograferen.
Dat betekent dat ik met een compleet statief de kop nog net tussen de omhooggeklapte benen kan vouwen, de K-30X is wat groter dan de K-20X, en dat ik bij gebruik van de monopod alleen de kop over hoef te zetten op het afgeschroefde been. Montage met de extra meegeleverde statiefplaat en dubbele schroef. Alles past in de meegeleverde foedraal en ik heb geen extra stukken of overbodige, niet meer bruikbare delen.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Voorzitter Nikon Club Nederland

D850, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
gvdnberg

Bestuurslid

Contacteer:

Berichtdoor Nikkormaat » do aug 11 2016 9:53 pm

Fijn dat jouw zuil probleemloos schuift. Ik heb mijn klacht destijds bij TSE (Tokina Service Europe) gemeld. Hun remedie was een ééndelige zuil aan te schaffen. Blijkbaar waren zij er niet van op de hoogte dat die hapering niet gebruikelijk was. Anders hadden ze mij een andere zuil kunnen aanbieden en was ik klaar geweest. Ik ben namelijk gaan klussen omdat ik op de miniscule afbeeldingen van de gebruiksaanwijzing gemist heb dat ik de statiefplaat ook direct op de afgeschroefde poot kon draaien en dat het balhoofd dan meteen mee komt. Ik heb mijn verhaal en foto's destijds naar TSE gestuurd. Zij vonden het een goed idee en wilden het zelfs met de fabrikant bespreken. Ik krijg nu de indruk dat zij niet in de gaten hadden dat jouw idee van de demontage van de statiefplaat ook bestond en handiger was. TSE heeft mijn in elk geval niet op die mogelijkheid gewezen. Het enige verschil is dat jij een inbus sleutel moet gebruiken op de statiefplaat te demonteren en ik niet, omdat ik uitsluitend de poot verwijder. Overigens past alles bij mij prima in het foedraal.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op vr aug 12 2016 6:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikkormaat

Clublid

Berichtdoor gvdnberg » vr aug 12 2016 8:46 am

Nou, bijna goed Nikkormaat! Ik gebruik de meegeleverde EXTRA statiefplaat en de EXTRA meegeleverde dubbele draadeinde (1/4" en 3/8") die ik op de afgeschroefde poot monteer. Dan draai ik de kop van de driepoot (2poot inmiddels) af en draai ik die, zonder extra gereedschap, op de monopod. Niks inbussleutel, gewoon eraf draaien en erop draaien.
Ik ben erachter gekomen door gewoon met alle losse onderdelen te spelen en uit te zoeken hoe het allemaal aan elkaar bevestigd kan worden. Toen bleek de monopod zonder enig deel van de center kolom hoog genoeg voor mij, als ik er de kop opzette met de extra statiefplaat.
Wel prettige en serieuze mensen bij TSE Imaging trouwens.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,

D850, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
gvdnberg

Bestuurslid

Contacteer:

Berichtdoor Nikkormaat » vr aug 12 2016 6:18 pm

Inderdaad vriendelijke en behulpzame mensen bij TSE. In mijn geval jammer dat zij toch net iets te weinig van hun product afwisten. Jij schrijft dat jij geen inbussleutel hoeft te gebruiken. Betekent dit dat jij de bout niet in de middenzuil borgt? Jij hebt een K-30X balhoofd. Wat is naar jouw mening de meerwaarde ten opzichte van mijn G-20KX?
Nikkormaat

Clublid

Berichtdoor gvdnberg » vr aug 12 2016 6:45 pm

Ik ken het verschil tussen de G en de K serie niet. Op de Traumflieger site kwam de K-20X als één van de beste balhoofden uit de test, daarom koos ik de K-20X, maar Kamera Express vertelde mij dat de K-30X iets zwaarder was, en iets meer gewicht kon hebben, praktisch als ik nog een zwaarder (tele-) objectief zou kopen, en voor 10 euro meer heb ik dat gedaan.....
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,

gvdnberg

Bestuurslid

Contacteer:

Terug naar “Statieven”