Welke volgorde, scherpstellen en beeldstabilisatie.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Welke volgorde, scherpstellen en beeldstabilisatie.

Berichtdoor jan24 » za jul 08 2017 12:13 pm

Bezig met mijn nieuwe telelens Tamron 70-300 met VC.

In vergelijk met mijn eerdere Tamron zoomlens lijkt deze VC beter te werken. Wat mij echter nu pas opvalt :oops: , is dat wanneer ik de ontspanknop half indruk de VC functie al gaat werken.
Omdat ik gebruik maak van back button focus is mijn vraag simpel:
wat is de aan te raden volgorde of maakt dat niets uit?
Gevoelsmatig heb ik het idee dat wanneer ik eerst de beeldstabilisatie activeer en daarna pas scherpstel, dat het beeld scherper lijkt dan wanneer ik eerst scherpstel en daarna met het afdrukken pas de beeldstabilisatie activeer.
Nikon D5300
Nikon Coolpix S7000
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD
Nikkor 35 mm f/1.8
Nissin Di622 Mark II
FLICKR!
jan24

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Welke volgorde, scherpstellen en beeldstabilisatie.

Berichtdoor Janvis » za jul 08 2017 12:24 pm

Deze vat ik even niet helemaal. Ik werk ook met BBF en heb (op het ontspannen na) alles losgekoppeld van de ontspanknop. Zodra ik de AE-L/AF/L knop indruk gaat gelijk de stabilisatie in werking op mijn lenzen en gaat ie focussen en als er correct is gefocust druk ik op de ontspan knop (of ik ga her-kaderen en dan ontspannen, want daar is BBF primair voor bedoeld).
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

D7200, SB-700, Sigma 10-20 F4-5.6, Sigma 17-50 F2.8, Sigma 70-200 F2.8, Sigma 50mm F1.4 ART AF-S 55-300.
Janvis

Clublid

Ervaringsniveau: *

Berichtdoor jan24 » za jul 08 2017 9:04 pm

Mogelijk zijn mijn opties om alles los te koppelen van de ontspanknop wat beperkter.
Ik werk met een D5300 en jij aan het onderschrift te lezen met een D7200.

Scherpstellen doe ik inderdaad met de AE/L knop, maar de beeldstabilisatie lijkt bij mij gekoppeld aan de ontspanknop. Het is nu te donker, maar morgen zal ik dat toch eens nader onderzoeken.
Nikon D5300
Nikon Coolpix S7000
Nikkor 35 mm f/1.8
Nissin Di622 Mark II
FLICKR!
jan24

Forumlid

Contacteer:

Berichtdoor pveenstra » zo jul 09 2017 10:11 am

Beeldstabilisatie heb je toch nodig bij het ontspannen? Dus na AF?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
pveenstra

Clublid

Contacteer:

Berichtdoor Jur » zo jul 09 2017 10:52 am

Bij mijn vorige camera's (D2X, D300 en D700) werd de VR altijd ingeschakeld met de ontspanknop, ook indien Alleen AF-ON was ingesteld. Bij latere camera's, zoals mijn D800 en D810, maar ook bij bijvoorbeeld de D7200, wordt VR gelijk geactiveerd bij het toepassen van de AF-ON functie. In de handleiding van de D5300 wordt expliciet vermeld dat de VR moet worden geactiveerd door het half indrukken van de ontspanknop.

Bij actiefoto's pas ik heel vaak de AF-ON methode ("Back button focusing") toe. Bij de oudere camera's moest je er wel rekening mee houden dat je dan voor de VR-functie min of meer gelijktijding de ontspanknop half ingedrukt moest houden. Het stabiliseren van de VR kost enige tijd. Voor het maken van de opname moet je dan alleen de ontspanknop verder indrukken. Bij de nieuwere camera's worden zowel de AF- als de VR-functie gelijktijdig gestart bij het indrukken van de AF-ON functieknop.
Jur
Jur

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Berichtdoor Janvis » zo jul 09 2017 10:55 am

Het voordeel als je de stabilisatie iets eerder in werking laat treden is dat de stabilisatie voldoende tijd heeft om te stabiliseren. Als je nu eerst focust met BBF en dan de ontspanknop in drukt om vervolgens meteen af te drukken heeft de stabilisatie onvoldoende tijd om te stabiliseren. Mijn gevoel zegt dat, wanneer de stabilisatie niet aan gaat als je AE-L knop indrukt, je beter gewoon met de ontspanknop kan gaan focussen. Dan heeft tijdens het focussen de stabilisatie de tijd om te stabiliseren tijdens het focussen en dan weet je zeker dat ie stabiel is als de ontspanknop door drukt om daadwerkelijk de foto te gaan maken.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

D7200, SB-700, Sigma 10-20 F4-5.6, Sigma 17-50 F2.8, Sigma 70-200 F2.8, Sigma 50mm F1.4 ART AF-S 55-300.
Janvis

Clublid

Berichtdoor Jur » zo jul 09 2017 11:03 am

Jan Willem, ik kan je verzekeren dat bij bepaalde vormen van actiefotografie, zoals in mijn geval airshows of bijvoorbeeld vogels in de vlucht, het gebruik van AF-ON voor tracking en focussing veel beter werkt dan met gebruik van de ontspanknop. Dat geldt ook voor camera's waarbij VR moet worden gestart met de ontspanknop. In de genoemde voorbeelden voorkom je met de AF-ON methode gemakkelijker het verlies van lock-on en/of het eventueel "hunten" van de AF.

Met enige oefening lukt het beslist om zowel de AF-ON knop te bedienen en gelijktijdig de ontspanknop half in te drukken voor het starten en stabiliseren van de VR-functie.
Jur
Jur

Clublid

Contacteer:

Berichtdoor Janvis » zo jul 09 2017 11:38 am

Ik geloof je op je woord Jur ;-) Op mijn D3100 heb ik het nooit gebruikt en op mijn D7200 werkt alles automatisch op de AF-L knop dus hoef er verder niet bij na te denken om de VR te starten met de ontspanknop. Als je camera die optie niet heeft dan is het natuurlijk een kwestie gewenning en oefening en dan zal het idd ook gewoon goed werken.

Wat ik mij dan wel afvraag, moet je de ontspanknop dan de hele tijd half ingedrukt houden tegelijk met de AF knop? Op mijn lenzen (geen idee of het op alle lenzen zo is maar wel bij de lenzen die ik gebruik) schakelt na een paar seconden de VR zelf weer uit als ik de AF-L knop los laat. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat wanneer je de ontspan knop even aantikt om de VR te activeren en vervolgens met de AF-L knop te gaan focussen en te tracken dat na een X tijd de VR weer uitschakelt. Of blijft de VR net zo lang aan als je de AF knop ingedrukt houdt om te tracken/focussen?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Janvis

Clublid

Berichtdoor Jur » zo jul 09 2017 12:22 pm

Jan Willem, je moet de ontspanknop half ingedrukt houden tot de foto of foto's gemaakt is/zijn. Zoals gezegd gebruik ik de AF-ON methode vooral bij vliegtuigen e.d. waarbij de tracking erg belangrijk is. De methode wordt dan gebruikt in combinatie met continu zo hoog mogelijk beeldsnelheid; AF-C met ontspannen en Dynamische AF tracking met doorgaans Group AF of 9 pts.
Voor statische foto's gebruik ik meestal de traditionele AF via de ontspanknop, met of zonder VR.
Jur
Jur

Clublid

Contacteer:

Berichtdoor jan24 » zo jul 09 2017 3:57 pm

Sorry voor mijn late reactie. Maar ik heb e.e.a. nog even getest. En ik viel van verbazing bijna om.
Wat blijkt, inderdaad de ontspanknop half indrukken voor de VC van mij Tamron 70-300.
Maar mijn Tamron 90 mm Macro reageert qua VR alleen op de AE/L toets bij gebruik BBF.
Schijnbaar verschilt dat per objectief. Misschien hierover een topic starten bij de afdeling objectieven. Kijken of er meer mensen bekend zijn met dit fenomeen.

Wel moet ik opmerken, als een onderwerp geheel uit scherpte is, dat dan de beeldstabilisatie als eerste niet opgaat. Maar dat er dan toch eerst scherp gesteld dient te worden, lijkt mij.
Nikon D5300
Nikon Coolpix S7000
Nikkor 35 mm f/1.8
Nissin Di622 Mark II
FLICKR!
jan24

Forumlid

Contacteer:

Berichtdoor Janvis » zo jul 09 2017 4:20 pm

jan24 schreef:Wel moet ik opmerken, als een onderwerp geheel uit scherpte is, dat dan de beeldstabilisatie als eerste niet opgaat. Maar dat er dan toch eerst scherp gesteld dient te worden, lijkt mij.

Beeldstabilisatie wordt niet gemeten op basis van scherpte maar op basis van sensoren die de beweging van de lens meten. En de stabilisatie probeert om een element in de lens precies tegengesteld aan de gemeten beweging te bewegen zodat de uitkomst van die twee bewegingen gelijk is aan 0. Dus de VR kan best eerder in werking treden dan dat er correct is gefocust, die twee hebben wat dat betreft namelijk niks met elkaar te maken.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Janvis

Clublid

Berichtdoor jan24 » zo jul 09 2017 6:24 pm

Twee opmerkingen.
In tegenstelling tot mijn laatste bericht reageert ook de 90 mm lens qua VC ook op de ontspanknop en de BBF toets. Heb dit nu wat beter kunnen testen. Hoe groter het zoombereik hoe lastiger het wordt om de camera stil te houden op een bepaald item. Zeker als hier ver op ingezoomd is. Dan maken 300 mm en 90 mm een verschil.

Met geheel uit scherpte doelde ik eigenlijk op het feit, dat het beeld in de zoeker totaal niet scherp is, er dus alleen een wazig vlak te zien is. zal met een 300 mm eerder/nadrukkelijker optreden dan met een 90 mm lens.
Ik bedoel, stel dat ik met de 300 mm heb scherpgesteld op een bloem op 4 meter afstand en daarna richt op een onderwerp kilometers verderop, in mijn geval een berg, dan valt er niets te onderscheiden en lijkt mij de VC functie niet naar behoren te werken wat betreft mijn doelstelling of aanname.
Dan stel ik eerst scherp op de berg en daarna activeer ik de VC. In mijn beleving wordt de scherpstelling na in werking stellen van de VC iets of wat nauwkeuriger.
In mijn voorbeeld richt ik op een bergstation op de top van de berg, de Zugspitze voor de kenners. Dat is in wezen een nietig onderwerp in relatie tot de berg. zie bijgevoegde foto:

Afbeelding
Nikon D5300
Nikon Coolpix S7000
Nikkor 35 mm f/1.8
Nissin Di622 Mark II
FLICKR!
jan24

Forumlid