In opdracht fotograferen.

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

In opdracht fotograferen.

Berichtdoor HannahV » wo okt 12 2016 8:16 pm

Ik zit al een tijdje met.. iets. Niets groots, maar wel iets wat ik me oprecht afvraag de laatste tijd.

Sinds een aantal maanden ben ik de fotografie weer serieus aan het oppakken. Ik ben bezig met het uitbreiden van mijn portfolio en heb geïnvesteerd in wat nieuwe apparatuur. Inmiddels is er een FB pagina in de lucht en een website staat op de planning (misschien zelfs een KvK-nummer, als ik het voor mezelf allemaal wat duidelijker heb). Er komen op het moment redelijk wat aanvragen binnen voor foto's op outdoor locatie, alle foto's maak ik gratis. Nu komt het dus: ik word door een hoop mensen voor gek verklaard: zo iets doe je toch niet gratis!?
Ja, dat weet ik wel, maar is het heel gek dat ik vind dat ik nog niet in de positie ben om een bedrag te vragen voor mijn werk? Het ondernemersbloed ontbreekt mij volledig op dit punt. Soms zie ik fb-pagina's van andere jongere meiden die wél betaald krijgen voor hun foto's, en ik bedoel het niet verkeerd, maar ik durf te wedden dat ik meer werk steek in een foto (denk aan nabewerking etc.).
Toch vinden ze dat hun werk geld waard is en dat hebben ze wat mij betreft uitstekend aangepakt. Ik tref echter heel vaak mensen die alles gratis willen en anders 'wel naar hun buurman gaan want die heeft ook zo'n dure camera met zo'n lens'. Vooral doen dan... Maar ik vind het dus lastig om dit goed aan te pakken (iets met blond en onzeker). Ik ben namelijk bang dat ik niet altijd kwaliteit kan leveren.
Mijn favoriete uitspraak van The Fro, "Own it!!" geldt dus niet voor mij tegenwoordig.

Vandaar een aantal vragen: Hoe hebben jullie dit aangepakt? Waar stel je de grens?

Ik weet dat dit voor een ieder anders is en het een hoop discussie oplevert, maar ik ben wel eens benieuwd wanneer jullie het terecht vinden om geld te vragen voor het werk...
Nikon D7000/d800 + nikon 50mm f/1.4G + Sigma 70-200mm f/2.8 APO OS HSM + nikon 24-120mm f/4. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Zoom
HannahV

Forumlid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: In opdracht fotograferen.

Berichtdoor sled9e » wo okt 12 2016 8:54 pm

No cure, No pay principe.lage resolutie met watermerk geven/doorsturen en een prijskaartje eraan hangen als ze de normale foto's willen hebben
pardon my ignorance
sled9e

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Berichtdoor RenéR » wo okt 12 2016 9:24 pm

Ik lees even mee :) Leuk dat je ook aan de schietsport doet Hannah. Wil ik ook nog gaan fotograferen een x :)
RenéR

Clublid

Berichtdoor schilder » wo okt 12 2016 9:25 pm

kwestie vraag en aanbod.
aanbod is gratis dus veel vraag dit wil iedereen
betaald ben je zo goed dat men wil betalen
oplossing vergoeding voor gemaakte kosten en investering spullen ( vraag word minder)
veel opdrachten betaald ( prijs moet omhoog er zitten maar 24 uren in een dag)

dit heet ondernemen
schilder

Clublid

Berichtdoor becas » wo okt 12 2016 10:25 pm

vergeet ook niet dat 'wij' een foto kritischer bekijken dan de gemiddelde persoon. Waar wij foutjes of verbeteringen in zien, daar ziet een leek een prachtige foto. Wees open en eerlijk, je hoeft geen hoofdprijzen te vragen in het begin, maar gratis hoeft zeker niet. Naarmate je meer opdrachten (en ook meer zelfvertrouwen) hebt gekregen, kun je altijd je prijs omhoog gooien.
gr. Bert
becas

Forumlid

Ervaringsniveau: *

Berichtdoor jantom » wo okt 12 2016 10:28 pm

Gevoelig onderwerp.

Ik heb zelf fotografie altijd als hobby beschouwd en nooit als bron van inkomsten.
Ik heb wel ooit voor de gemeente waar ik woon foto's gemaakt maar tegen niet ècht méér dan een vergoeding van de kosten en de tijd.

Op zo'n manier leer je veel en krijg je het leergeld vergoed. Als er vraag is naar je foto's ga dan voor een reële vergoeding. En als je in je werk groeit dan mag die vergoeding meegroeien :)
Veel succes toegewenst.
jantom

Clublid

Ervaringsniveau: ****

Berichtdoor djunclesam » wo okt 12 2016 10:40 pm

HannahV schreef:Nu komt het dus: ik word door een hoop mensen voor gek verklaard: zo iets doe je toch niet gratis!?

Sowieso moet je jezelf niets laten aanpraten. Als jij het met plezier doet en geen winstbelang hebt, dan moet je dat vooral blijven doen. Geld verdienen met fotografie is geen verplichting! Bij geld verdienen aan fotografie komt een hoop meer kijken dan een rekening sturen als je klaar bent.

Laat niet weg dat je wellicht jezelf wellicht tekort doet. Maar dat kun je alleen zelf bepalen.

Het ondernemersbloed ontbreekt mij volledig op dit punt.

Ondernemen hoeft niet in je bloed te zitten maar kan gewoon een rationale beslissing zijn nadat alle voors en tegens zijn afgewogen. Die afweging maken is voor sommigen automatisme, en dan noemen ze dat ondernemersbloed. Ik geloof daar niet zo in persoonlijk. :wink2:

Soms zie ik fb-pagina's van andere jongere meiden die wél betaald krijgen voor hun foto's, en ik bedoel het niet verkeerd, maar ik durf te wedden dat ik meer werk steek in een foto (denk aan nabewerking etc.).

Als mensen willen betalen, en een fotograaf wil ervoor betaald worden, dan is kwaliteit geen voorwaarde. Wel wenselijk uiteraard.

Ik tref echter heel vaak mensen die alles gratis willen en anders 'wel naar hun buurman gaan want die heeft ook zo'n dure camera met zo'n lens'. Vooral doen dan... Maar ik vind het dus lastig om dit goed aan te pakken (iets met blond en onzeker).

Nu draai je het probleem om. Fotografie heeft waarde, maar zoals ik eerder zei ben je niet verplicht om die waarde te incasseren. Dat geldt bijvoorbeeld ook bij klussen. Als een goede vriend, of familie vraagt of je wilt helpen met schilderen of behangen dan doe je dat waarschijnlijk ook gewoon voor een kop koffie en een gezellig gesprek. Terwijl de schilder en de behanger daar zijn brood mee verdient. Die klus heeft dus ook waarde, maar je hoeft er geen geld voor te vragen.

Waarom ben je gekker als je een foto maakt van een evenement of een familie voor niets. Dat zeggen ze ook niet tegen fotografen die hele dagen voor niets in het bos lopen en vogeltjes te fotograferen. Er is gewoon plek op de wereld voor fotografie als onbetaalde hobby!

MAAR als jij je professioneel opstelt, dan kost je dus geld. Als men daarvoor niet wil betalen dan zijn ze dus geen klant voor jou en kunnen ze inderdaad ook gewoon de buurvrouw of de verre neef vragen. De kunst van een professionele fotograaf is meerwaarde bieden tov de buurman. Dat kan op service, beschikbaarheid, betrouwbaarheid, kwaliteit. Maar zelfs alleen door wel geld te vragen en er verder niets van te bakken... :silent:

Ik ben namelijk bang dat ik niet altijd kwaliteit kan leveren.

Professionaliteit is niet hetzelfde als altijd 100% kwaliteit leveren. Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Ook onder fotografen. Professioneel werken betekent ook hoe je ermee omgaat als het een keer verkeerd is gegaan. Hoe los je het op. Wat als je ziek bent tijdens een belangrijke opdracht. Denk dan ook aan verzekeringen, bijvoorbeeld een bedrijfs aanpsrakelijkheidsverzekering, want wat als je die dure vaas omstoot? Tijdens werk geldt jouw normale particuliere verzekering niet meer. Kun je wel proberen te claimen, kan ook best 'goed' gaan, maar dan bevindt je je al op een hellend vlak. Dat is namelijk gewoon fraude, dat lijkt me geen goede basis.

En bij sommige opdrachten is overdoen lastiger dan bij andere opdrachten. Een bruiloft kun je niet overdoen. Een familieportret of een productfoto vaak wel. Ook een punt van aandacht. Als jij je dag niet hebt, is het dan nog goed genoeg? Want het hoeft echt niet altijd 100% Zolang jouw basis waarop je kunt terugvallen altijd toereikend is. En anders kun je ervoor kiezen om alleen opdrachten te doen die je in geval van nood rustig over kunt doen.

Waar stel je de grens?

Welke grens bedoel je? Wanneer je wel of geen geld vraagt? Die bepaal je dus helemaal zelf.

Ik weet dat dit voor een ieder anders is en het een hoop discussie oplevert, maar ik ben wel eens benieuwd wanneer jullie het terecht vinden om geld te vragen voor het werk...

Discussie is leuk, maar uiteindelijk gaat het bij de keuze dus om jou, niet om wat een ander jou wil aanpraten 8)
djunclesam

Adviseur Nikon produkten

Contacteer:

Berichtdoor djunclesam » do okt 13 2016 9:04 am

schilder schreef:kwestie vraag en aanbod.
[...]
dit heet ondernemen

Ondernemen is meer dan alleen vraag en aanbod :wink2:
djunclesam

Adviseur Nikon produkten

Contacteer:

Berichtdoor wiebeterpstra » do okt 13 2016 9:06 am

Waar ik zelf een beetje in zit is dat ik 'het ook stiekem wil proberen', en gekozen heb voor een bewust gereduceerd tarief per shoot. Dit ga ik waarschijnlijk volhouden totdat het meer serieuze vormen gaat aannemen en de klusjes binnen gaan stromen. Dan schroef ik het tarief wel omhoog.

Dit heb ik bewust gedaan, om ook zo ervaring op te kunnen doen:

- hoe benader ik klanten
- hoe maak ik afspraken
- hoe behandel ik ze tijdens de shoot
- let ik voldoende op belangrijke details
- hoe en wat lever ik af

Daar omheen zijn nog talloze zaken die je kunt aanstippen, maar waarvan je wel gaandeweg meer inzicht in, en kennis van, krijgt. En dat heeft voor mijzelf ook een waarde waardoor ik dus ervoor kies om minder geld ( maar wel onkosten dekkend) te vragen.
[]Ô] D750

Mijn reacties

Flickr: wiebeterpstra
wiebeterpstra

Forumlid

Contacteer:

Berichtdoor JvdKooij » do okt 13 2016 9:11 am

je zegt dat je "outdoor" shoots doet, dus je hebt minimaal al reiskosten, en natuurlijk heb je geinvesteerd in materiaal.
ik zou op zijn minst een onkosten vergoeding vragen, dat hoeft niet de hoofdprijs te zijn natuurlijk.
Overigens ben je dan ook mooi van die goedkope klanten af "die het anders wel aan de buurman vragen", daar zou ik persoonlijk namelijk al snel klaar mee zijn.
Groetjes,
Jaap
JvdKooij

Clublid

Contacteer:

Berichtdoor wiebeterpstra » do okt 13 2016 9:20 am

ik lees en hoor ook veel fotografen zeggen hierover: "Drive your friends and family nuts"

Met andere woorden, oefen vooral op vrienden en familie, 'forceer' ze tot fotoshoots en portretfoto's. zij zijn immers het meest toegankelijk en vergevingsgezind. Het kost niets, het is vaak lachen, en je steekt er enorm veel van op!
[]Ô] D750

Mijn reacties

wiebeterpstra

Forumlid

Contacteer:

Berichtdoor djunclesam » do okt 13 2016 9:34 am

JvdKooij schreef:ik zou op zijn minst een onkosten vergoeding vragen, dat hoeft niet de hoofdprijs te zijn natuurlijk.

De grap is dat de keuze van een dergelijke goedbedoelde opmerking best veel implicateis kan hebben. Inkomsten uit overige werk moet je opgeven bij je belastingaangifte. Onkosten mag je aftrekken, dus werken voor maximaal de gemaakte onkosten heeft netto geen gevolgen op je belastingaangifte. Elke euro daarboven wel!

ps. Voor atrek apparatuur gelden afschrijvingsregels. Je kunt dus niet zondermeer voor 10.000 euro apparatuur kopen en dan de eerste 10.000 euro aan inkomsten weglaten.

Ook hier kun je er weer voor kiezen om het niet op te geven, wat veel mensen doen, maar ook hierbij geldt in mijn optiek dat dit een slechte basis is om te beginnen. Pakkans is klein maar dan moet je ook goed nadenken over hoe je je als fotograaf wilt presenteren. Presenteer je alles professioneel, geef je niets op bij je aangifte en wordt je gesnapt, dan is de kans dat je daar goed vanaf komt niet bijzonder groot.
djunclesam

Adviseur Nikon produkten

Contacteer:

Berichtdoor JvdKooij » do okt 13 2016 11:45 am

Vincent,
Je hebt gelijk hoor, maar in dat geval zou een afspraak maken bij de KvK voor advies het beste zijn denk ik.
Je kan gewoon tot een redelijk bedrag extra verdiensten opvoeren maar inderdaad beter even uit te zoeken zodat je daar niet de boot mee in gaat.
Groetjes,
Jaap
JvdKooij

Clublid

Contacteer:

Berichtdoor amber98 » do okt 13 2016 12:33 pm

Ik lees hier ook even bij mee, aangezien ik ook al snel het gevoel heb dat ik niet goed genoeg werk lever om geld te vragen of dat ik voor betaald werk niet altijd voldoende resultaat aflever.
amber98

Forumlid

Berichtdoor wiebeterpstra » do okt 13 2016 1:20 pm

maar wat zeggen je klanten ervan Amber? het grappige van foto's maken is, dat je klanten 'soms te' snel tevreden zijn
[]Ô] D750

Mijn reacties

wiebeterpstra

Forumlid

Contacteer:

Terug naar “Overig fotografie”