Zwart/wit

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) voor serieuze opbouwende kritiek. Het gaat hier om de techniek/kunde.

Re: Zwart/wit

Berichtdoor strangeartefact » wo maart 14 2012 2:06 pm

Die van Leon knalt wel lekker hoor, vind die versie beter.
Bijna leeg hier....
strangeartefact

Mijn foto's bewerken toegestaan: Nee

Berichtdoor Hasselbox » wo maart 14 2012 2:21 pm

Léon Obers schreef:
Frankie schreef:Zwartwitomzetting vind ik wat minder (beetje grijs / groezelig).

Vond ik ook. Iets meer pit spreekt IMO wat meer.

Als die weg moet, hoor ik het wel..[/quote]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nee hoor. Laat maar staan. Hebben anderen er ook nog wat aan.
In mijn "Mos" topic kun je zien hoe ik nog ploeter met het bewerken van foto's voor weergave op internet. :mrgreen:
Soms vind ik het leven best wel enigzins reuze leuk.
Voor als ik dood ben, hoop ik dat er iemand zegt: Gelukkig hebben we de foto's nog.
http://www.pietkemp.nl/
Hasselbox

Ervaringsniveau: ****

Berichtdoor Léon Obers » wo maart 14 2012 2:32 pm

Hasselbox schreef:In mijn "Mos" topic kun je zien hoe ik nog ploeter met het bewerken van foto's voor weergave op internet. :mrgreen:

Als je bewerkt, zorg als basis voor een goed gekalibreerde monitor. Heb je visueel een beter startpunt. Plugin als Nik Silver Efex Pro is een geweldig hulpmiddel om snel fraaie omzettingen te maken. Verder hulptools gebruiken als controle zoals een histogram en een pipetje om helderheden op te meten. "Meten is weten".
Vanuit het histogram bij levels kan aan de rechterkant het schuifje wat verder naar links geschoven worden, zodat er meer licht komt in de foto. (De lichtste delen van de lucht mogen lichter ----> kun je controleren met opgemeten waarden met het pipetje).
Verder de gamma slider (midden slider van "levels" wat opschuiven.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Ervaringsniveau: *****

Berichtdoor Myriad » wo maart 14 2012 3:00 pm

Een nog gavere plaat zo!
Wensen: mooie foto momenten
Myriad

Berichtdoor Fifty3 » wo maart 14 2012 4:11 pm

Hoi Léon,

Omzetting is smaak kwestie, slecht is hij zeker niet er zit toch 'n zekere spanning in de foto.
En de opname plek daar vlak bij de molen van Vrouwenheide en de weg richting de Huls, leent zich voor menig opnmae, ben er zelf minimaal 1x p/wk te vinden.

gr Math
Nikon D7100 en D7000 beide met Originele grip.
Nikon 85 mm 3.5 G Micro DX VR, Nikon 35 mm G 1.8 DX
Nikon 70-300 4.5-5.6 G AF-S VR
Nikon 10-24 3.5-4.5 G AF-S DX, Sigma 150-500 DG OS
2 Metz Flitsers.
Fifty3
Clublid

Berichtdoor Hasselbox » wo maart 14 2012 5:22 pm

Léon Obers schreef:
Hasselbox schreef:In mijn "Mos" topic kun je zien hoe ik nog ploeter met het bewerken van foto's voor weergave op internet. :mrgreen:

Als je bewerkt, zorg als basis voor een goed gekalibreerde monitor. Heb je visueel een beter startpunt. Plugin als Nik Silver Efex Pro is een geweldig hulpmiddel om snel fraaie omzettingen te maken. Verder hulptools gebruiken als controle zoals een histogram en een pipetje om helderheden op te meten. "Meten is weten".
Vanuit het histogram bij levels kan aan de rechterkant het schuifje wat verder naar links geschoven worden, zodat er meer licht komt in de foto. (De lichtste delen van de lucht mogen lichter ----> kun je controleren met opgemeten waarden met het pipetje).
Verder de gamma slider (midden slider van "levels" wat opschuiven.

Ik vind het vreemd dat mijn afdrukken er wel uitkomen zoals op mijn scherm. Via het net zijn ze steeds anders.
Monitor is gekalibreerd met de Spyder 3pro. Dat is wel in orde als ik naar de afdrukken kijk.
Vanmiddag heb ik maar eens het P.S. boek van Scott Kelby aangeschaft omdat ik idd toch denk dat het aan mijn instellingen ligt.
Bedankt voor de tips en het commentaar.
Voor als ik dood ben, hoop ik dat er iemand zegt: Gelukkig hebben we de foto's nog.
Hasselbox

Berichtdoor Léon Obers » wo maart 14 2012 5:46 pm

Hasselbox schreef:Ik vind het vreemd dat mijn afdrukken er wel uitkomen zoals op mijn scherm. Via het net zijn ze steeds anders.

Voor het web ga uit van sRGB om de minste problemen te hebben voor het gros van de mensen die internet pagina's bekijken.
Werk je in Abone RGB, converteer dan naar sRGB (niet toewijzen maar converteren). Een en ander zoals in de eerder aanhaalde links o.a. ter sprake komt.
Léon Obers

Berichtdoor Hasselbox » wo maart 14 2012 8:32 pm

Léon Obers schreef:
Hasselbox schreef:Ik vind het vreemd dat mijn afdrukken er wel uitkomen zoals op mijn scherm. Via het net zijn ze steeds anders.

Voor het web ga uit van sRGB om de minste problemen te hebben voor het gros van de mensen die internet pagina's bekijken.
Werk je in Abone RGB, converteer dan naar sRGB (niet toewijzen maar converteren). Een en ander zoals in de eerder aanhaalde links o.a. ter sprake komt.

CONVERTEREN ipv toewijzen. Dat is wat ik fout deed, denk ik. :oops:
Ik zie nu bij Kleurvoorstelling SRGB in de eigenschappen van het bestand.
Bedoel je dat?
Hasselbox

Berichtdoor Léon Obers » wo maart 14 2012 9:39 pm

Klik voor de aardigheid op je eigen bestand (eerste posting in deze draad), en klik in de dan nieuw verschenen web-pagina bovenin rechts op "meer info", ofwel deze pagina die dan verschijnt: http://regex.info/exif.cgi?dummy=on&url ... 11-083.jpg

En lees de tekst:

"Color Encoding:
WARNING: No color-space metadata and no embedded color profile: Windows and Mac browsers and apps treat colors randomly.
Images for the web are most widly viewable when in the sRGB color space and with an embedded color profile. See my Introduction to Digital-Image Color Spaces for more information."

Komt overeen wat ik hiervoor ook in mijn reactie aangaf.

Ter indicatie de tekst in het door mij aangepaste bestand:
"Color Encoding: Embedded color profile: “sRGB"
Léon Obers

Vorige

Keer terug naar Foto beoordelingen